Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

10 feiten over krachttraining

Feiten en voordelen van krachttraining

In ons vorige artikel gaven we de 10 grootste fabels over krachttraining en afvallen. In dit artikel bespreken we de 10 feiten en voordelen over krachttraining. Krachttraining wordt tegenwoordig niet alleen gebruikt om sterk en gespierd te worden, maar ook om te revalideren na een blessure, om af te vallen of om een gezonder lichaam op te bouwen. Er zijn dus veel voordelen aan krachttraining, welke dat zijn bespreken we in dit artikel.

Belangrijk!

De feiten en voordelen die hieronder staan beschreven gelden alleen bij de juiste vorm van krachttraining. D.w.z. de juiste intensiteit, uitvoering en periodisering.

1. Krachttraining zorgt voor een betere (vet)verbranding 

Krachttraining zorgt ervoor dat het lichaam vetvrije massa in de vorm van spiermassa opbouwt. Doordat het lichaam meer spiermassa heeft zal het ook meer verbranden. Deze verbranding is niet alleen tijdens het sporten en bewegen hoger, maar ook wanneer het lichaam in (totale) rust verkeerd.

2. Krachttraining zorgt voor een betere mobiliteit

Met mobiliteit bedoelen we de bewegelijkheid van je gewrichten (ook wel lenigheid genoemd). We zien dat deze mobiliteit bij veel mensen in de loop der jaren verslechterd. Dit kan komen door inactiviteit, verkeerde houding, blessures of door krachtverlies. Een goede mobiliteit is belangrijk voor een sterk en gezond lichaam.

D.m.v. krachttraining worden spieren en gewrichten weer aan het werk gezet en “dwingen” we de gewrichten om in een bepaalde stand te komen. Hierdoor worden de spieren weer een beetje op rek gezet.

Het centrale zenuwstelstel “leert” hierdoor dat een spier prima kan functioneren in die stand waardoor de spier mobieler (leniger) en minder stijf wordt.

3. Krachttraining verbetert je lichaamshouding 

Een groot voordeel van krachttraining is dat we heel specifiek bepaalde spieren in het lichaam kunnen trainen. Door het trainen van deze spieren worden ze sterker en gaan ze beter functioneren.

Een belangrijk onderdeel van de spieren in je lichaam is dat ze het lichaam in een houding kunnen zetten. Wanneer bijvoorbeeld je buikspieren niet functioneren zou je niet rechtop kunnen zitten of lopen.

De juiste krachttraining kan ervoor zorgen dat juist die spieren worden getraind die ervoor zorgen dat jouw houding verbeterd. Met als direct gevolg dat je rechter staat/zit en minder klachten ervaart.

4. Verlaagt bloeddruk, goed voor hart en bloedvaten

Ons hart pompt bloed door ons lichaam. Dit bloed verplaatst zich vanuit het hart, door de bloedvaten, naar de spieren en organen. De druk die hierdoor ontstaat in de bloedvaten noemen we bloeddruk.

Een te hoge bloeddruk kan verschillende oorzaken hebben, zoals overgewicht, verkeerd dieet, roken, stress, maar het kan ook voorkomen in de familie.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat regelmatig sporten en het verliezen van overgewicht belangrijke factoren zijn voor het verlagen van de bloeddruk. Krachttraining kan hiervoor de geschikte trainingsvorm zijn.

5. Grotere botdichtheid 

Bij krachttraining worden de spieren in het lichaam aan het werk gezet om een gewicht te verplaatsen.

De hersenen sturen een signaal naar de spieren om aan te spannen en weer te ontspannen. Wanneer een spier aanspant trekt het als het ware twee botten naar elkaar toe.

Doordat dit trekken onder weerstand gebeurt worden de spieren, pezen en boten sterker. Er ontstaat dus een grotere botdichtheid (sterke botten die minder snel breken).

10 feiten krachttraining

6. Verkleint spierafname bij ouderen 

Over het algemeen wordt aangenomen dat er vanaf het dertigste levensjaar spierafname optreedt. Wanneer je hier niets aan doet zal het lichaam ieder jaar wat spiermassa en spierkracht verliezen.

D.m.v. de juiste krachttraining kun je dit proces tegengaan en ervoor zorgen dat het lichaam juiste spiermassa aanmaakt in plaats van afbreekt. Dit kan ook op latere leeftijd!

7. Verbetert neurologische systeem 

Het neurologische systeem in het lichaam is het systeem dat onder andere het aansturen van de spieren in je lichaam verzorgd. Er wordt een signaal vanuit de hersenen naar de spieren gestuurd waardoor een spier zal aanspannen of ontspannen. Hoe beter dit signaal hoe beter de spier kan aanspannen.

Met krachttraining kunnen we nagenoeg alle spieren in het lichaam in beweging zetten. Door dit regelmatig te doen blijven we ook het neurologische systeem uitdagen en verbeteren.

8. Minder kans op blessures 

Veel blessure ontstaan doordat er “zwakke schakels” in het lichaam (te) vaak worden belast of ineens een hoge belasting moeten verwerken. Iemand die een tijd niet aan sport heeft gedaan en vervolgens een potje gaat voetballen loopt een groot risico om geblesseerd te raken omdat de spieren in het lichaam niet sterk genoeg zijn om de belasting op te vangen.

Krachttraining zorgt ervoor dat de spieren in een betere conditie zijn, dat de botten sterker zijn en dat de aansturing van de hersenen de spieren beter is. Dit zorgt ervoor dat de kans op blessures kleiner wordt.

10 feiten krachttraining

9. Verbetert hormonale balans

Tijdens krachttraining maakt het lichaam meer testosteron en groeihormoon aan. Dit zijn belangrijke hormonen voor een gezond en sterk lichaam. Overgewicht, inactiviteit en een verkeerd voedingspatroon verlagen de hoeveelheid testosteron en groeihormoon in het lichaam.

Daarnaast zorgt krachttraining voor een betere insuline gevoeligheid wat belangrijk is bij het afvallen en het voorkomen van diabetes.

10. Verlaagt het cholesterol

Er zijn twee soorten cholesterol: LDL en HDL.

LDL cholesterol is het slechte cholesterol en HDL is goede cholesterol. Krachttraining zorgt er niet alleen voor dat het slechte cholesterol (LDL) verlaagt, maar ook dat het goede cholesterol (HDL) verhoogt. Daarnaast zorgt regelmatig sporten ervoor dat er extra bloed door de aderen wordt gepompt wat de kwaliteit van de aderen verbetert.

In twee weken een strakkere buik en een lager vetpercentage

Download gratis ons voedingsplan en boek in de eerste twee weken direct resultaat

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *