Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wat zijn eiwitten en waarom zijn ze zo belangrijk?

Wat zijn eiwitten?

Wat zijn eiwitten?

En waarom zijn ze zo belangrijk als je wilt afvallen?

Eiwitten vallen onder de macronutriënten. Dit zijn de grote (macro) voedingsstoffen (nutriënten) waar ons voedsel uit opgebouwd is. Ook koolhydraten en vetten vallen onder deze groep.

Zoals je wellicht eerder in één van onze artikelen hebt gelezen zijn eiwitten de bouwstenen van ons lichaam. We hebben ze nodig om te kunnen herstellen van een trainingen, maar gebruiken ze ook voor de aanmaak van cellen en voor de transport van voedingsstoffen en zuurstof. Daarnaast leveren eiwitten ook energie aan het lichaam.

Aminozuren

Eiwitten zijn opgebouwd uit verschillende aminozuren. Je kunt de aminozuren dus zien als de bouwstenen van eiwitten of het kleinste deel van een eiwit. We kennen twee soorten aminozuren: essentiële aminozuren en niet essentiële aminozuren.

Essentiële aminozuren zijn aminozuren die het lichaam niet zelf aan kan maken en die we dus uit onze dagelijkse voeding moeten halen. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is dus essentieel om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen.  Wanneer het niet lukt om deze aminozuren uit je voeding te halen zou je dit aan kunnen vullen met een voedingssupplement.

Eiwitrijke producten 

Omdat eiwitten onder de macronutriënten vallen komen ze in heel veel voedingsstoffen voor, maar er zijn producten die een stuk eiwitrijker zijn en om die redenen ook voor moeten komen in jouw dagelijkse voedingsplan.

Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn:

  • Vis
  • Vlees
  • Zuivel
  • ei
  • noten

 

Wat zijn eiwitten?

Hoeveel eiwitten moet ik dagelijks eten?

Dat is afhankelijk van je een aantal factoren. Onder andere je lichaamsgewicht speelt hier een belangrijke rol, maar ook je dagelijkse activiteiten, trainingsfrequentie en trainingsdoel.

Wij adviseren onze leden over het algemeen om dagelijkse 1,6 tot 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Onze leden trainen wekelijks 2 tot 3 keer (krachttraining) en hebben daarom behoefte aan voldoende eiwitten om goed te kunnen herstellen van de training.

Minder vlees

Minder vlees is een “hot topic” de laatste tijd. Uiteraard heeft dit enorm veel voordelen voor het milieu, mens en dier. Maar het gevaar hiervan is dat men te weinig essentiële aminozuren binnen krijgt voor een optimale gezondheid. Zeker wanneer iemand aan de slag gaat met intensieve krachttraining zijn voldoende eiwitten essentieel voor een optimaal resultaat.

Eiwitrijk dieet en afvallen

De voordelen van een eiwitrijk dieet wanneer je het doel hebt om af te vallen (vet te verbranden).

  1. Door dagelijks voldoende eiwitten te eten kan je lichaam optimaal herstellen van je (kracht)training, waardoor er extra spiermassa kan worden opgebouwd. Meer spiermassa zorgt voor een betere verbranding;
  2. Door een eiwitrijk dieet zul je minder verlangen naar snelle suikers;
  3. Met een eiwitrijk dieet zul je meer essentiële aminozuren binnen krijgen wat zorgt voor een optimale gezondheid;
  4. Een eiwitrijk dieet kan zorgen voor een beter metabolisme (stofwisseling).

 

 

 

In twee weken een strakkere buik en een lager vetpercentage

Download gratis ons voedingsplan en boek in de eerste twee weken direct resultaat

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 gezonde en makkelijk te bereiden recepten